Kriskras door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Lisette Landsman - WaarBenJij.nu Kriskras door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Lisette Landsman - WaarBenJij.nu

Kriskras door Nieuw Zeeland

Door: Lisette Landsman

Blijf op de hoogte en volg Lisette

23 December 2013 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Goedemorgen Nederland!

Deel één van onze trip zit er helaas alweer op. We hebben de Oostkust van Australië verruild voor Nieuw Zeeland waar ik nu al verliefd op ben geworden! Nee niet op een Maori maar op het land zelf ;)! Afgelopen woensdag zijn we vanaf Brisbane naar Auckland gevlogen en ik denk dat ik er erg gevaarlijk uit zag die dag want in Brisbane begon mijn dag al met een explosieven controle. In Nieuw Zeeland ging het feest gewoon door. Waar ik in Australië een hele toestand had verwacht omtrent de douane, kregen we dit pas echt in Nieuw Zeeland. En de beelden die je bij Border Security ziet zijn echt!! We moesten als eerste bewijzen wanneer we het land weer uit zouden gaan. Daarna kregen we een kruisverhoor over onze stopover in Taiwan om vervolgens door te gaan naar een kruisverhoor over wandelschoenen en verboden voedingwaren in onze tas. Aangezien we naar het Daintree regenwoud waren geweest, moest Lisanne haar wandelschoenen laten zien. De laatste beproeving was 'The X-Ray'... Onze backpack en rugzak moest door de röntgen om gecontroleerd te worden op verboden middelen. Met een iets wat verhoogde bloeddruk hebben we deze test doorstaan en zijn we gelukkig binnen gelaten! Na deze beproeving kon de bus naar het hostel niet heel erg lastig meer zijn. Niks bleek minder waar! De buschauffeur liet ons uitstappen bij de verkeerde bushalte waardoor we ruim een half uur moesten wachten op een andere bus. Door het tijdsverschil van 3 uur kwamen we om half 11 's avonds pas aan in het hostel. Een mooie meevaller was dan ook het super mooie hostel. Sinds we in Nieuw Zeeland zijn aangekomen is de prijs van de hostels omlaag gegaan en de kwaliteit vele malen verhoogd! De hostels hier zijn schoon, minder groot en stralen allemaal een huiskamer gevoel uit. Wat een verademing is na de mega grote vieze hostels in Australië!!

Naast de mooie hostels en onze spannende binnenkomst, hebben we in de afgelopen dagen al een heleboel gezien en gedaan. We zijn gestart in Auckland, wat niet echt een inspirerende stad is om te zien. Het letterlijke hoogtepunt van Auckland is de Skytower. Vanaf bijna 200 meter had we een mega mooi uitzicht over de stad en de omgeving van Auckland.

Donderdag zijn we vertrokken met de bus naar Hamilton. Dit is de plaats waar ons ploeggenootje Corrinne woont. Na twee uurtjes rijden door het prachtige landschap kwamen we aan in Hamilton waar Corrinne ons kwam ophalen. Aangezien zij nog een afspraak had, zijn Lisanne en ik gaan lunchen in de stad. In de middag heeft Corrinne ons meegenomen naar Raglan, een klein dorpje aan de westkust. Hier zijn we naar het strand gegaan met ZWART zand, heel bijzonder!! Alleen de weg er naartoe was al zo ontzetten mooi. Waar Australië heel dor is, is Nieuw Zeeland ontzettend groen. 'S avonds zijn we met Corrinne, haar vriend en haar twee huisgenoten uit eten geweest, wat echt ontzettend gezellig was!! Aangezien Corrinne de volgende dag nog moest werken en ze het weekend ook nog een aantal dingen moest regelen, hebben Lisanne en ik besloten i.o.m. Corrinne om de bus te nemen naar Taupo en Rotorua.

De eerste stop was Taupo. Dit ligt op zo'n 2,5 uur rijden onder Hamilton aan het grootste meer van Nieuw Zeeland. Ook dit plaatsje was weer zo ontzettend mooi. Vanuit het hostel had je uitzicht op het meer met de bergen op de achtergrond. Wat kan het leven toch simpel zijn door gewoon twee uur lang te genieten van de natuur en de zonsondergang! In Taupo hebben we sinds lange tijd weer eens een pittige lichamelijke inspanning gedaan, namelijk wandelen. En na 2,5 maand fietsen moet ik zeggen dat me dit nog redelijk afging. Tijdens een 4,5 uur durende wandeling zijn we langs de Huka Falls en een hot water stream gelopen. Dit laatste was echt heel bijzonder. Vanuit de bergen liep er een riviertje met water dat verwarmt werd door de omliggende vulkanen. Dit riviertje kwam uit in de rivier die op de Huka Falls uitkwam. Wanneer je het water in ging was het heet en hoe verder je de rivier in liep hoe kouder dit werd. Grappig om te voelen aangezien je uiteraard geen verschil schiet. Toch wel gesloopt en met een lichtelijke zonnesteek kwamen we terug in het hostel. Het weer is hier namelijk niet te voorspellen. Het ene moment is het giga warm terwijl je op datzelfde moment in de schaduw een vest nodig hebt. Een ander moment regent het en nog geen vijf minuten later schijnt de zon weer volop. Gelukkig heb ik mijn warme sokken en regenjas niet voor niets meegesleept!

Momenteel zitten we in Rotorua wat weer een uurtje boven Taupo ligt. Hier zijn we gister aangekomen en op de kamer kwamen we erachter dat ons kamergenootje uit Wormer kwam. Zo ver weg en toch weer heel dichtbij! Samen met haar zijn we 's middags naar Lake Rotorua gegaan en hebben er een wandeling langs gemaakt. Het bijzondere aan Lake Rotorua zijn de modderpoelen en het zwavel in het water dat ontstaat door de omliggende vulkanen. En Zwavel, dat stinkt!!!

Tenslotte hebben we vandaag één van de extreme activiteiten die je in Nieuw Zeeland kan doen gedaan: Raften! Met toch wel knikkende knietjes stapte ik in de boot voor 45 minuten niet weten wat me te wachten stond. Na 5 minuten begon meteen het serieuze gedeelte met een 2,5 meter waterval en meteen daar achteraan een 1 meter waterval. Kicken!!! Als kers op de taart kregen we niet veel later een waterval van wel 7 (!!!!!) meter hoog! Op dat moment heb ik er weinig van gezien want ik had mijn ogen dicht, maar dit was echt ongelooflijk leuk!! De rest van de dag hebben we nodig gehad om bij te komen. En deze trip was nog maar het begin van de vele spannende dingen die we nog gaan doen. Nieuw Zeeland staat bekend om zijn extreme sporten en dat kunnen wij ook niet langs ons heen laten gaan. Aangezien Lisanne en ik beide absoluut niet gaan bungyjumpen of skydiven, hebben we besloten om een Canyon swing te gaan doen. Dit is een soort bungyjump maar dan gewoon rechtop... Gelukkig hebben we nog twee weken om ons daarop mentaal voor te bereiden! Daarnaast gaan we ook een mega toffe trip doen naar de Franz Josef gletsjer waarop we met een helikopter worden gedropt en drie uur lang over de gletsjer gaan lopen, hoe tof whaaa!!

Vanaf hier wil ik iedereen hele fijne feestdagen wensen en een gelukkig 2014!!!! Geniet namens mij tijdens die twee dagen van de kou, want kerst onder een stralend blauwe lucht is toch een klein beetje raar.