Adelaide wielerwalhala, Kanagaroo Island en McLeod - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Lisette Landsman - WaarBenJij.nu Adelaide wielerwalhala, Kanagaroo Island en McLeod - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Lisette Landsman - WaarBenJij.nu

Adelaide wielerwalhala, Kanagaroo Island en McLeod

Door: Lisette Landsman

Blijf op de hoogte en volg Lisette

27 Januari 2014 | Australië, Adelaide

G'day Mates!

We zijn weer terug in Australië, het momenteel erg warme Australië! En dit was weer een heel avontuur om daar te komen. Zondag 20 januari vlogen we 's avonds terug naar Sydney om daar de volgende ochtend het vliegtuig richting Adelaide te pakken. Aangezien we pas om 10 uur door de douane kwamen, besloten we een nachtje door te halen op het vliegveld. En we waren lang niet de enige! Om 12 uur ging het vliegveld officieel dicht en moesten we met zijn allen in een kleine hal gaan zitten. Overal lagen backpackers in slaapzakken. Hilarisch om te zien dat we niet de enige waren die zo lui waren om naar de stad te gaan voor een hostel. Gebarricadeerd tussen de twee liften vonden we een plekje waar we onze handdoeken neerlagen en een poging deden tot slapen. Om half 3 lukte het eindelijk, maar toen was daar DE pling van de lift die ik niet wilde horen... Om 3 uur ging het vliegveld weer open en was ik weer klaar wakker. Met een half uur slaap vertrokken we naar het Domestic vliegveld want vanaf daar ging onze binnenlandse vlucht. Onwijs moe kwamen we aan in het schattige kleine Adelaide. We hadden ons niet echt verdiept in de plaats waar het hostel zat dus we stapte uiteraard aan de andere kant van de stad uit waardoor we bepakt en bezakt de weg terug moesten lopen naar het hostel. Om 10 uur kwamen we aan in het hostel en dit was natuurlijk veels te vroeg om in te checken dus zijn we uit ellende maar gaan winkelen. Zonder geld want we zijn tenslotte backpackers... Uiteindelijk mochten we om half 1 het hostel in en hebben we meteen ons bed opgezocht voor een paar uurtjes. We wilden namelijk aan het einde van de middag de laatste etappe van de Tour Down Under voor dames kijken. Dit was helemaal buiten de stad dus dat was een uur lopen. Na 3 maanden geen fiets te hebben gezien (op die 5 fietsers hier in Australië en Nieuw Zeeland na) deed dit het toch wel weer een beetje boel doen kriebelen! De wedstrijd zelf viel een beetje tegen. Het waren 10 meiden van Orica tegen 20 andere clubmeiden in een criterium van 45 minuten. Gelukkig won Dutchie Loes!

De eerste volle dag in Adelaide was een dag om nooit meer te vergeten. Vandaag stond namelijk de McLeod's Daughters Tour op het programma. Deze startte in Gawler en daarom moesten we eerst een uur met de trein. Gelukkig kan er qua vervoer weinig misgaan hier dus hadden we gelijk de goede trein! In Gawler werden we opgepikt door Dal, een super enthousiaste vrouw die ontzettend veel wist van de omgeving en de McLeod's Daughters serie. Vanaf Gawler zijn we meteen richting het gebied gereden waar de serie is opgenomen. Waar wegen, kruisingen en rivieren voor een gewoon mens niks bijzonders lijkt te zijn, kon ik het meteen aan een bepaalde gebeurtenis koppelen. Via een aantal bekende wegen reden we naar Wilgul. Hier woont nu een vrouw die zelf ook fan is van de serie en een aantal dingen heeft overgekocht zoals het Fisher bord en een aantal trofeeën. De achtertuin van Killarney is eigenlijk die van Wilgul dus ook daar mochten we een rondje door lopen. Vanaf Wilgul zijn we naar Freeling gereden, wat in de serie het dorp Gungellan is. Hier staan het Gungellan hotel en de Truck Stop nog en ook het welbekende bad met de windmolen. In elk straatje of huisje is wel wat opgenomen dus ook dit was weer super tof om te zien. Als kers op de taart gingen we als laatste naar Drover Run, DE Drovers Run!! Via een mega oprijlaan reden we het terrein op en daar was het dan. Wat een geweldig huis!! Momenteel is het een luxueuze B&B waar je kan slapen voor slechts $800. O, je moet wel twee nachtjes blijven... Via de scheerdersstallen en de paardenstal reden we om het huis heen. Toevallig was de eigenaar er die dag niet en ook waren er geen gasten. Dit was een uitgelezen kans om stiekem even over de trap en de veranda te lopen. Hoe vet...!!!!! Voordat Dal ons weer afzette bij het treinstation heeft ze ons nog even meegenomen naar de stomerij waar Stevie's trouwjurk hing. Super mooi!

Donderdag zijn we heel heel vroeg vertrokken op een twee daagse trip naar Kangaroo Island. Dit eiland ligt op zo'n twee uur rijden onder Adelaide. Om half 10 kwamen we met de ferry aan op het eiland en zijn we per bus verder gegaan. De eerste dag zijn we via het uitzichtpunt Prospect Hill naar een zeeleeuwen kolonie geweest. Met een gids mochten we het strand op en stonden we op een paar meter van de wilde zeeleeuwen. Hierna zijn we naar een meertje gegaan om te gaan kajakken. Wat best een leuke belevenis was aangezien één van de kajaks midden op het meer begon te zinken en we met zijn drietjes en een kajak achter onze kajak aan moesten terug varen. Het laatste van de dag was de koala sanctuary. Hier waren een heleboel koala's die we konden zien. Wat een schattige beestjes! 'S avonds kwamen we toch wel gesloopt aan op een hele leuke kampeerboerderij waar we met de groep wat gegeten hebben en bij het kampvuur hebben gegeten.
De tweede dag begon wederom weer vroeg, om 7 uur. Vanaf de kampeerboerderij zijn we naar het Flinders Chase National Park gereden. Hier zijn we gestopt bij de Remarkable Rocks, een rotsformatie te midden van heel veel groen. Via de kustweg zijn we vervolgens naar een vuurtoren geweest, wat voor ons Nederlanders natuurlijk niet heel bijzonder is. De andere vonden het geweldig om deze van dichtbij te zien. Ook bij de vuurtoren waren weer een heleboel zeeleeuwen te zien. Na de lunch bij een meertje zijn we doorgegaan naar de Little Sahara, een stuk woestijn op het eiland. Van deze gigantische zandduinen hebben we gesandboard wat natuurlijk giga leuk is. De klimduin is er niets bij! Aan het einde van de dag zijn we terug gereden naar de ferry. Compleet gesloopt kwamen we in het hostel aan en zijn we meteen neergeploft op ons bed.

Na een dagje te hebben geluierd in het hostel, waren we bijgekomen voor Australia Day, een soortgelijke dag als koninginnedag. 'S ochtends was de laatste etappe van de Tour Down Under en toevallig was dat een criterium door het centrum van Adelaide! Heel fietsend Australië was uitgelopen voor dit evenement. Heel bijzonder aangezien we in de rest van Australië misschien vijf fietsers hebben gezien die met gevaar voor eigen leven langs de snelweg fietsen. Daarnaast staat de gemiddelde Australiër ook niet te springen om fietsers. Ze worden weggetoeterd en van de weg gereden. In Adelaide is dit dus blijkbaar heel anders. De enige personen op aarde die compleet gek zijn op Cadel Evans wonen in Australië. Die man is nog populairder dan de koningin! Onbegrijpelijk.. Na de Tour Down Under ging Australia Day verder. Na het eten was er een Parade waarin elk land dat vertegenwoordigt is in Australië mee liep. En Australië bezit heel veel culturen in zijn land. Van Duitsland tot Angola tot Nepal. Er zijn zeker 100 landen voorbij gekomen. Na de parade was er een concert in het park dat begon met een rood harige mevrouw die net niet kon zingen. Het hele park zat bomvol mensen en het was ontzettend gezellig. Na deze mevrouw kwam ene Timomatic. Iedereen werd gek en dit was ook wel terecht. Hij kon heel goed dansen en daarnaast zong hij ook nog best goed. Toen het goed donker was kwam het mooiste van de dag. Datgene dat we met oud en nieuw hadden gemist werd nu ronduit goed gemaakt... Een mega vuurwerkshow! Australia Day was compleet!

De laatste dag in Adelaide zijn we naar de Adelaide Zoo geweest wat met de hitte (40 graden) misschien niet zo'n goed plan was. De dierentuin was niet erg groot dus na een paar uurtjes waren we er wel doorheen. De rest van de middag hebben we verkoeling gezocht bij Peterpans om een campervan te zoeken voor de Great Ocean Road. Totdat we bij de Great Ocean Road zijn, gaan we eerst nog naar Alice Springs. Morgen vertrekken we op een zesdaagse outbacktrip naar de welbekende rode rots in de dessert!