Rennen in Surfers en chillen in Byron! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Lisette Landsman - WaarBenJij.nu Rennen in Surfers en chillen in Byron! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Lisette Landsman - WaarBenJij.nu

Rennen in Surfers en chillen in Byron!

Door: Lisette Landsman

Blijf op de hoogte en volg Lisette

15 December 2013 | Australië, Brisbane

Dag lieve vrienden, familie en mensen die gewoon geintresseerd zijn!!

Al zijn we de afgelopen weken maar op twee plaatsen geweest, er is zoveel gebeurd. Ik ga het proberen kort te houden, maar je weet...

Op 2 december zijn we vanuit Brisbane vertrokken richting Surfers Paradise. Nee geen grapje, Surfers Paradise! En het was inderdaad een paradijs voor surfers want de golven waren er gigantisch. Surfers Paradise staat naast een goede surfspot vooral bekend om zijn uitgaansgebied en hier kon je dan ook niet omheen. Elke meter struikelde je over een propper met zijn gladde praatjes heen. Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik niet naar Chersonisos op vakantie hoef! Het hostel lag gelukkig 10 minuutjes uit het drukke centrum. Nouja gelukkig.. Met het richtingsgevoel van een koe duurde het ongeveer een uur voordat we het hostel eindelijk gevonden hadden!

In Brisbane hadden we een aantal tripjes geboekt voor de afgelopen twee weken. Rondom Surfers zijn een groot aantal pretparken. Aangezien drie pretparken goedkoper waren (backpackers style) dan twee, hebben we een pretparken marathon gedaan langs de Warner Bros parken. De eerste dag zijn we naar Warner Bros Movie World geweest. Het leek een beetje op Disneyland, maar dan met films van Warner Bros (Scooby Doo, Looney Tunes, Badman). De tweede dag was SeaWorld aan de beurt. Dit was niet onze favoriet want we dachten naar een aquarium te gaan, maar dit bleek echt heel groot en leuk te zijn met dolfijnenshows en veel verschillende waterdieren. De derde dag zijn we naar Wet 'n Wild geweest, het grootste waterpretpark van Australie. Met de minimaal 30 graden hier was dit het beste soort pretpark waar je naartoe kan gaan. Met heel veel verschillende glijbanen van rustig tot eng tot supereng, was dit een vermakelijk dag met genoeg afkoeling! Aangezien de korting op de pretparken alleen golden als je ze drie dagen achter elkaar gebruikten, was dit een erg leuke maar ook vermoeiende drie dagen. Uitgaan schoot er wat bij in, maar gelukkig waren daar de Ierse pubs met zijn live muziek en dinerdeals! Het valt een beetje tegen dat we geen vaste klanten korting hebben gehad aangezien we er de deur plat liepen. Nu weet ik weer wat er zo leuk was aan vakantie in Ierland!!

De laatste drie dagen in Surfers hebben we ook zeker niet stilgezeten. Op vrijdag zouden we een tour gaan doen naar een Nationaal park. En zoals je goed leest: zouden. De buschauffeur gaf ons namelijk het verkeerde advies en nam ons mee in de verkeerde richting. In plaats dat we met een gids naar een nationaal park gingen, belanden we in een winkelcentrum. We waren al veels te laat om de tour nog te halen, dus belden we de tourorganisatie op. 'No worries! en de tour werd gewoon naar zondag verplaatst. Australiers zijn echt zo chill en ze maken zich nergens druk om. Wij, Nederlanders, kunnen daar nog erg veel van leren! Uiteindelijk zijn we dus maar gaan winkelen om de dag te vullen.
De dag daarna hebben we een Bushwalk gedaan. Om kwart voor 8 werden we opgehaald door een busje die ons de hele dag mee op stap zou nemen. En daar waar ik tijdens mijn middelbare school tijd naast de Zaanse Schans zo'n hekel aan had en ik gezworen had nooit te doen, werd werkelijkheid. Met een lichtelijk gevoel van schaamte stapte ik in de typische Japannerbus. En inderdaad... vol Aziaten en bejaarden!! Met deze Japannerbus zijn we naar het Lamington National Park gegaan wat overigens echt super mooi was. Daar hebben we een Alpaca boerderij bezocht en een boomtoppenwandeling gedaan. Op de terugweg stopten we in een dorpje waar we gingen lunchen. Tijdens het inrijden van het dorpje zagen we een Nederlands huisje en een bord met KROKETTEN!! Dit konden we niet voorbij laten gaan en zo snel als we konden zijn we erheen gegaan om een kroket te scoren.
De laatste dag in Surfers Paradise zijn we toch de tour naar het Nationale Park gaan doen die we eigenlijk vrijdag zouden doen. Nadat we de bus zelf goed hadden uitgezocht, kwamen we uiteindelijk terecht in de plaats waar we opgepikt werden. Wederom in een Japannerbus (dit keer met wat meer jongeren) werden we overal mee naartoe genomen. We hebben twee wandelingen gedaan waarvan eentje naar een waterval, erg mooi!

Afgelopen maandag zijn we vanaf Surfers Paradise nog een stukje zuidelijker getrokken naar Byron Bay. Waar we in Surfers veels te veel hebben gedaan, hebben we in Byron Bay bijna niets gedaan. En Byron Bay is daar het beste plaatsje voor. Dit stranddorpje voelt meteen relaxt aan als je er aankomt. De mensen die daar wonen hebben een beetje een hippie en zweverige uitstraling en ze leven er dan ook heel rustig. Als je gehaast loopt dan val je al op. Voor het eerst in zeven weken hebben we op het strand gelegen! De eerste ochtend in Byron hebben Marinde en ik meteen na het wakker worden een duik in de zee gedaan. Beste oplossing om meteen goed wakker te zijn! De rest van de dag hebben we vrij weinig meer gedaan dan hangen op het strand. Op woensdag stond een tripje naar Nimbin op het programma. Zoals de Australiers zeggen: Drugs is illegal, even in Nimbin. Were nog in Amsterdam! Nimbin staat namelijk bekend om het gedogen van drugs. Nimbin in een straatje van 200 meter in the middle of nowhere. Met een shuttle zijn we erheen gebracht en er werd ons aangeraden daar een nachtje te blijven dus deden we dan maar. 's avonds zijn we nog even naar het dorpje gelopen maar dit is 's avonds niet heel prettig. Voor het eerst sinds ik in Australie ben voelde ik me onveilig en dat zegt wat! Bij daglicht zijn we de volgende dag weer terug gegaan en hebben we wat rondgekeken. Het dorpje is niet heel boeiend, maar leuk om te hebben gezien! Die middag hebben we de shuttle weer teruggenomen naar Byron Bay. De afgelopen twee dagen hebben we vrij weinig meer gedaan. Het belangrijkste moment was afscheid nemen van Marinde waar we de afgelopen zeven weken mee gereisd hebben. Als afsluiting hebben we gister gekayakd op zee tussen de dolfijnen en schildpadden. Echt super super super gaaf!! 's avonds hebben we als afsluiting gegeten bij de mexicaan en heel veel afscheid genomen.

Het leven in de hostels begint te wennen. We hebben het nog erg getroffen met onze kamer genoten, gelukkig! Je hoort ergere verhalen dan alleen snurken... Het voelt een beetje aan als een tweede studententijd, maar dan zonder te studeren. De gezamenlijke keukens zijn af en toe zo vies dat je het oordeel van Rob Geus en zijn blauwe lamp niet eens wilt weten!

Na zeven weken zijn Lisanne en ik nu met zijn tweetjes over. We zijn vanuit Byron Bay weer terug in Brisbane gekomen. Vanuit hieruit gaan we dinsdag naar Nieuw Zeeland vliegen waar we de eerste twee weken Corrinne gaan opzoeken. Heeeeeel veel zin in! Kerst en oud en nieuw vieren we dan ook met haar!